Oodi renkaalle!

Vaikka jokainen kerryttää enemmän tai vähemmän vararengasta navan ympärille, tämä postaus ei koske vatsarasvaa, vaan rakasta perässä hilattavaa vetorengasta. Näinä synkkinä lumettomina aikoina kyseinen harraste on parasta lajinomaista harjoittelua. Rengas on myös varsin yksinkertainen (ja halpa!) harjoitusväline, sillä vanhoja renkaita saa rengasliikkeistä niin paljon kuin jaksaa ulos kantaa, köyttä vetämiseenkin löytyy edukkaasti ja jämälautoja pohjan väsäämiseen pyörii usein joutilaana jonkun nurkissa.

IMG_2318Hop hop!

Jotta hommassa olisi jotain järkeä(?), ja treeni olisi optimaalista, on kyytiin hyvä kasata painavia asioita ja käteen laittaa sauvat avuksi. Painoa renkaaseen voi ladata vaihtelevasti, mutta meillä on tainnut kokonaispaino heilua jossakin 22 ja 40 kilon välillä. Vaikka rengas saattaa kuulostaa kevyelle verrattuna ahkion painoon, se ei sitä ole. Maasto on yleensä takkuilevaa ja alusta kaikkea muuta kuin luistava, joten noilla kiloilla mallinnetaan hyvin retkikuntahiihdon ahkion painoa ja “Kiroileva siili” -tyyppisiä mielentiloja. Hankalimmaksi alustaksi on todettu märkä asfaltti. Se on kuin liima, joka imaisee renkaan maahan kiinni. Hiekkateillä rengas rullailee vaihtelevasti pienten laakereiden päällä, tai sitten kyntää tietä pohjasta irronneella laudalla pölypilven saattelemana. Paras vetovarustus renkaan nykimiseen on ahkion kiskomiseen tarkoitetut valjaat, mutta jos sellaisia ei ole käytettävissä myös lantiovyöllä varustettu reppu passaa tarkoitukseen.

2013_11_10_9999_5_900Vetovarustusta – rengas, valjaat ja painoja

Renkaanveto on siinäkin mielessä haasteellinen treenimuoto, että se herättää aina ylettömästi mielenkiintoa, yleensä onneksi positiivista. Jos ei jutulle aleta, niin vähintään suupielet kääntyvät vastaantulijoilla ylöspäin ja pieniä naurun hörähdyksiä pääsee ilmoille. Tosin toisinaan ohikulkijat silmäilevät tiiviisti kadunpintaa tai viereistä ojanpohjaa pakahduttavan myötähäpeän kourissa ja parhaimmassa tapauksessa vaihtavat toiselle puolelle katua etteivät vahingossakaan tule nähdyksi rengasjuntin lähettyvillä.

Jos joku uskaltautuu jutulle, usein tarjotaan apua renkaan tuhoamisessa tai narujen katkaisemisessa. Monet päivittelevät, miten sitä rinkulaa oikein jaksaa vetää, kun näyttää niin painavalta. Oulussa yhdellä raskaalla upottavan lumen reenikerralla rengas aurasi uraa hankeen ja eräs vanhempi rouva pysähtyi kiittelemään, kun polku oli hänelle oivallinen reitti linkata kauppaan. Toimii siis myös yhdyskuntapalveluna! Tosin osa porukasta on harkinnut palkan vaatimista kunnan teidenkunnossapitoyksiköltä. Lappeessa taas eräs vanhempi herrasmies lähti völjyyn ja jutusteli lähemmäs puolituntia mm. pingviineistä.

rengas ei liikuHavuja prkl!

Kellonajalla, milloin rengasta kiskoo, voi hiukan vaikuttaa ohikulkijoiden kiinnostusasteeseen ja laatuun. Arkipäivisin neljän jälkeen ovat liikekannalla töistä päässeet koiranomistajat, joiden päivän toimettomana lusineet lemmikit suuntaavat herkästi turhautumansa asfalttia pitkin rohisevaan renkaaseen. Onneksi tämä harjoittelukapine on kestävää tekoa, eikä vahingoitu naapurin sessen päättäväisessäkään hyökkäyksessä. Viikonloppuaamuisin on yleensä liikkeellä vain hieman vanhempaa väkeä. Tämä kansanryhmä pysähtyy teiden muita käyttäjiä useammin (sympaattisesti) kehumaan miten nykynuorisosta osa on kuitenkin riuskaa ja samalla muistelevat ohimennen talvisotaa. Vielä aamujakin vähemmän porukkaa on liikkeellä myöhäisinä iltoina. Silloin tosin vaarana ovat ostareiden liepeillä notkuvat, kantakapakasta poistetut parhaat päivänsä nähneet Pate Mustajärvi -kopiot, jotka samentunut pilke silmissä tulevat utelemaan pääseekö kyytiin.

Jos nyt joku tämän liirumlaarumin jälkeen on tarkemmin kiinnostunut tästä keskustelua herättävästä harrastuksesta, niin rakennusohjetta löytyy Kerkesixin sivuilta: Näin valmistat vetorenkaan. Retkikunta lämpimästi suosittelee liittymään kylähullujen seuraan!

Summary:
The best way to train expedition skiing (without snow) is to pull tyre with weights. Of course, you don’t necessarily have to be aiming for Arctic to train with tyre. Pulling tyre is good excercise for everybody crazy enough to try it. Building your own tyre to drag around is easy and cheap. You only need to find a (preferably) old tyre, some rope for pulling and piece of left over timber to build a bottom for the weights. The best equipment to pull tyre is harness specially made for pulling pulk. If you don’t have that kind of harness, a backpack with sturdy hipbelt is also suitable for pulling.

Typically, the weight of the training tyre has been something between 22-40kilos and even it may sound light compared to weight of pulkas in expeditions, it’s not. Traction varies a lot according to what kind of surface you pull the tyre on. Wet asphalt gives the worst (or the best!) friction and almost makes you swear like a sailor. Pulling the tyre on a gravel road feels like it is rolling on ball bearings. The tyre follows you pretty easily.

All in all, almost the best part of pulling are passerby. Some people grin, some avoid eye contact and switch to other side of the road, some ask if you need help to cut ropes. Some may even ask for ride to home!

One response to “Oodi renkaalle!

  1. Nyt kyllä täytyy sanoa, että niin runollisesti on osattu tätä ilmeisen jaloa harrastusta kuvata, että heti alkoi houkuttelemaan. Seuraavaksi myymään oikeuksia LesMillsille ja kohta nitkuttaa joka täti rengasta pitkin kuntokeskusten käytäviä J’Lon tahdissa.

Kommentoi!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s